tirsdag den 15. maj 2012

Rosenkager

Idag fik jeg afprøvet en ny opskrift. Rosenkager, som jeg fandt i mine kage-bøger. Jeg havde bestilt min rosenvand hos Kop&Kande, hvor jeg gav 75 kr til 30 ml. Jeg fandt senere ud af at mange Asiatiske har det til langt billigere pris, for rosenvand er meget anvendt i det arabiske køkken og i Indien er den brugt i desserter og is. Du kan evt. se liste over en del asiatiske købmænd her




Du skal bruge:
115 g Smør/Margarine, stuetemperatur
115 g Sukker
115 g Mel
2 Æg
1 tsk Bagepulver
1 spsk. Rosenvand


  1. Forvarm ovnen til 180 grade (ikke varmluft).
  2. Læg papirformer i muffinformen.
  3. Rør smør og sukker sammen i en skål, til det er lyst og luftigt.
  4. Rør æggene i, et ad gangen. 
  5. Sigt melet over og vend det i.
  6. Rør rosenvandet i.
  7. Fordel dejen i det 12 forme. Giv kagerne ca. 17 min. i ovnen, indtil de er hævede og gyldne. Stik en strikkeping/kødnål i og se om den kommer ren ud.
Jeg har valgt at pynte mine kager med fondant roser og lidt grøn glasur lavet af flormelis og vand.

3 kommentarer:

  1. Se lækre ud og hvor er de bare flotte. :o))

    Tror dog at der mangler lidt mel i opskriften. ;o) Er det godt nok 1 spsk og ikke tsk rosenvand?

    F.eks. brunkager og konfekt med rosenvand smager også godt. :o)

    Synd du ikke har set opskriften på mine rosenbrød, der har jeg nemlig skrevet, at rosenvand bl.a. kan fåes hos asiatiske grønthandlere/købmænd. ;o) Man kan i øvrigt også lave rosenvand selv. :o)
    http://momses-univers.blogspot.com/2012/04/rosenbrd.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina... Ups, skal lige få rettet det..
      Må lige kigge forbi momses-univers...

      :-)

      Slet
    2. Det er 1 spsk rosenvand der skal i...

      Slet